Nieuws

Tools die jij nodig hebt voor jouw presentatie

Een van de belangrijkste factoren bij het geven van de presentatie is het gebruiken van de juiste materialen. Het kan het verschil zijn tussen een vaag verhaal en een glasheldere presentatie. Uiteraard is het niet het enige belangrijke. Zo is het presenteren op een goede manier sowieso een vaardigheid die je over een langere termijn leert. Toch helpt het heel erg veel als jouw presentatie de juiste aankleding heeft. Van goede visuals tot prototypes, hier zijn een paar dingen die je waarschijnlijk wel kunt gebruiken voor jouw presentatie!

Powerpoint of iets soortgelijks

Het gebruiken van visuals op de achtergrond die jouw verhaal duidelijker maken is zo'n beetje de standaard bij een presentatie. Vaak wordt PowerPoint gebruikt, en dat is niet zonder reden. Je hebt veel vrijheid over wat je precies op de dia's laat weergeven, inclusief allerlei mogelijkheden tot interactieve objecten. Toch begaan veel mensen ook de fout dat zij te veel afhangen van hun slides. Het is niet de bedoeling dat alles wat jij vertelt ook nog eens op de dia's staan. Het is belangrijk dat de visuals alleen jouw tekst ondersteunen, en niet voorschotelen. In principe wil je alleen de bovenliggende concepten op de dia afbeeld, met eventueel een mooie grafiek of iets dergelijks om het duidelijker te maken. Je wilt uiteraard dat het voor iedereen goed zichtbaar is, dus zorg dat die mogelijkheid er is. Als er niets aanwezig is dan kan je zelf bijvoorbeeld een beamer huren.

Dingen om uit te delen

Als jij bijvoorbeeld een nieuw business concept gaat pitchen, dan is het handig om ook een paar voorbeelden te hebben. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan een prototype van een product, of een brochure die als potentiële informatiebron voor de klanten zal werken. Ook hier is het weer belangrijk dat je niet onnodig veel informatie uitdeelt, want het leidt alleen maar af van wat jij aan het vertellen bent. Het gros van het papierwerk komt wel nadat de presentatie goed is ontvangen.

Wat moet je niet meenemen

Neem niet jouw volledig marketingrapport, of het uitgewerkte businessplan mee. Niemand gaat á la minute dozijnen pagina's lezen, dus er is simpelweg geen reden om hier kopieën van mee te nemen. Als men geïnteresseerd is dan kan dit op een later moment nog worden overhandigd. Over het algemeen geldt dus gewoon de regel: hou het zo kort mogelijk. Het is een kunst om veel informatie in weinig woorden te vertellen, dus dit is iets waar je mee zal moeten oefenen.

Geef een reactie